Online lesgeven
Vanwege het coronavirus zijn scholen voor een tijd gesloten geweest. Leerkrachten, ouders en leerlingen hebben hierdoor het onderwijs op een nieuwe manier zien zien ontwikkelen.
Thuisonderwijs is zeker een uitdaging geweest voor velen. Ook het digitaal lesgeven heeft in deze periode vorm gekregen.

Leerkrachten moesten digitaal hun lesmateriaal
ontwikkelen en delen met hun collega's en hun leerlingen. Ook gingen de
leerlingen online lesvolgen.Vele didactische vragen kwamen naar boven drijven. Hoe geef je bijvoorbeeld je
lesinstructies en hoe volg je de voortgang van je leerlingen wanneer je ze niet
in het echt ziet? Ze begonnen hoe dan ook noodgedwongen aan afstandsonderwijs.
Een digitale omarming
De digitale revolutie is omarmt geweest door het
Vlaamse onderwijs en bleek ook enkele troeven naar boven te brengen. Het vroeg
van iedereen een bepaalde hoeveelheid inzet en structuur, maar ook een honger
naar meer... Welke apps kan ik als leerkracht of leerling gebruiken om de
digitale lessen zo vlot mogelijk te laten verlopen?
Iedereen had wel zijn voorkeur om contact te houden met elkaar. De een hield
liever contact via e-mail, terwijl de ander misschien liever een google meets
vergadering hield met zijn/haar klasje.
We zijn massaal het internet en alle extensies beginnen herontdekken.
Het online lesgeven lijkt voor een buitenstaander op een sprookje en volgende de minister is het een makkie. De realiteit is minder rooskleuring. - Carine Dedeygere
Niet alle leerkracht hebben zo'n fingerspitzengefühl meegekregen tijdens hun opleiding of hun carriere. Sommige tasten ook nog even in het donger. Het is dan ook een werklast om in een korte tijd je lessen om te zetten naar een digitale versie.
Het is allemaal ook geen evidentie. Het is een avontuur. Zowel voor het onderwijzend personeel, alsook alle betrokkenen.
Een instructiefilmpje maken oogt natuurlijk altijd mooi, maar vraagt vele uren werk als je het juist wilt doen.
Ook de leerlingen moeten hieraan wennen. Niet alleen hun karakter wordt op de proef gesteld, ook hun thuissituatie komt hierbij kijken. Vele leerlingen hebben geeneens toegang tot het internet of een laptop bij hun thuis. Sommige gezinnen bestaan uit meerdere kinderen die allemaal tegelijkertijd de laptop of PC nodig hebben, hoe regel je dat dan?
Er zijn toch wel enkele elementen waar het onderwijs nog aan moet sleutelen. De kloof tussen sterke en zwakke leerlingen dreigt ook groter te worden.
Toch ook een applaus waard
Daarom vind ik het toch een applaus waard, voor iedereen.
Laten we dit als een les zien. Een digitale les waarin iedereen nog niet het fijne van weet, maar gedreven is om het allemaal te leren kennen.
Bronnen
- https://lerenvoormorgen.org/nieuws/tips-voor-thuis-lesgeven-tijdens-corona-quarantaine
- https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2020/04/06/voorbij-het-sprookje-lesgeven-in-coronatijden/
- https://www.youtube.com/watch?v=yObcMi_0du0&ab_channel=BoredTeachers
- https://www.klasse.be/223866/tips-klasgesprek-online/